Wat is er met ons eten gebeurd?

Wat is er met ons eten gebeurd?

Ken je dat, wanneer je eenmaal begint aan een zak snoep of chips, je niet meer kunt stoppen met eten? DIE ZAK MOET LEEG! Je hebt veel discipline nodig om niet die hele zak in een keer leeg te eten..
Dit ligt niet aan jou! De voedingsindustrie heeft een speciale formule ontwikkeld om te zorgen dat jij steeds maar meer en meer wilt hebben van die lekkere snacks. Dit komt doordat ze gebruik maken van een bepaalde verhouding van vetten, suikers en zout in een product. De juiste combinatie van deze smaken zet een groot aantal neuronen in de hersenen aan tot het afgeven van een stofje wat zorgt voor een goed gevoel. Het werkt verslavend en je wilt steeds maar meer en meer..

Verborgen suikers

Het wordt ons niet makkelijk gemaakt! Zelfs in voedingsmiddel waarvan je het totaal niet verwacht zit suiker. Als je gezond bezig denkt te zijn met vleeswaren, controleer dan eerst even of er dextrose, glucosestroop of andere suiker in zit, want dit is blijkbaar heel normaal! Let op, zelfs bij de natuurwinkel kan dit voorkomen en moet je dus de etiketten goed bestuderen. Helaas zit er in bijna alle bewerkte voedingsmiddelen een vorm van suiker.. Wist je dat er zelf in thee suiker zit? Er worden smaakbolletjes toegevoegd aan de thee, en deze smaakbolletjes bevatten ook (een kleine hoeveelheid) suiker. Ik drink daarom vooral groene thee (zonder smaakje) of kruidenthee. Merken zoals bijvoorbeeld Lipton en Pickwick gebruiken veel smaakversterkers in hun thee. Ik kies dus liever voor de natuurlijke varianten zonder toevoegingen.

Etiketten lezen
Op etiketten vind je de ingrediëntenlijst, voedingswaarden en keurmerken van een product. Aan de hand van de ingrediëntenlijst kun je zien welke ingrediënten er te vinden zijn in het product. Let vooral goed op de eerst genoemde ingrediënten, deze zijn namelijk het meest aanwezig, het laatst genoemde ingrediënt is het minst aanwezig in het product.

Schuilnamen
Suiker gaat schuil onder een heleboel verschillende namen. Al die namen kunnen gebruikt worden in een product en op de ingrediëntenlijst, het is dus belangrijk dat je deze schuilnamen kent.

Hier komen de meest gebruikte schuilnamen voor geraffineerde suiker; Basterdsuiker, Dextrose, Druivensuiker, Fructose(-stroop), Geleisuiker, Glucose(-stroop), Glucose-fructosestroop, Invertsuiker, Kandij(-suiker), Kristalsuiker, Maltodextrine, Melasse(-stroop), Rietsuiker, Sacharose, Sucrose, Suiker, Vanillesuiker.

Bewustwording
Dat zijn er heel wat! Gelukkig ben ik me hier steeds bewuster van geworden. Zelfs de reclames op tv spelen hier op in. Dit vinden wij een goede zaak!
Wij proberen zoveel mogelijk onbewerkte voedingsmiddelen te eten en de bewerkte voedingsmiddelen te laten staan. Dat betekent dat wij geen pakjes en zakjes gebruiken, maar voornamelijk verse onbewerkte producten. Natuurlijk is dit niet makkelijk en kost dit meer tijd en moeite dan wanneer je een pakje of een zakje opentrekt. Hier is veel discipline voor nodig! Als je eenmaal goed bezig bent zul je merken dat je je lichamelijk een stuk beter zal voelen waardoor het makkelijker vol te houden is. Wij zien het echt als een leefstijl verandering. Ik probeer zoveel mogelijk onbewerkte voeding te eten maar ook ik heb hier soms gewoon even geen zin in en ga dan liever voor iets wat snel en makkelijk klaar te maken is. Dit moet af en toe ook gewoon kunnen vind ik. Zolang je dit maar met mate doet. Als je 80% van de tijd goed bezig bent kan je best die andere 20% wat makkelijker zijn. 
 fast food doesn't have to be junk food
Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>