Vet gezond!

Vet gezond!

Mensen die op de lijn letten zijn vaak bang voor vetten en proberen deze daarom zoveel mogelijk te vermijden. Vet wordt gezien als dikmaker en wordt in verband gebracht met het verhogen van het cholesterol en hart- en vaatziekten. Het is niet zo dat we helemaal geen vet meer moeten eten. We hebben (goede) vetten juist nodig! In dit artikel laten we onze visie zien ten opzichte van het eten van vetten en leggen we uit wat goede vetten en slechte vetten zijn.

Als je te weinig vetten eet kan dit ongezond zijn. Het kan zorgen voor te weinig vet oplosbare vitaminen (A, D, E en K) en hormonale schommelingen waardoor neerslachtigheid, depressies en problemen met de vruchtbaarheid op kunnen spelen.

Goede vetten
Vetten zijn essentieel voor onze gezondheid. Omega 3 vetzuren zijn belangrijk voor het goed kunnen functioneren van de hersenen, het zenuwstelsel, de hormonen en ons imuunsysteem. Omega 3 zit vooral in vette vis (zalm, makreel, haring), noten en zaden. Vaak is de verhouding tussen omega 3 en 6 uit balans, dit komt doordat de voedselsindustrie veel gebruik maakt van (goedkope) omega 6 vetten in hun producten. Door dus meer omega 3 vetten te eten breng je deze verhouding weer in balans. Ben je niet zo’n vis liefhebber? Ik gebruik zelf visoliecapsules om deze essentiële vetten binnen te krijgen.

Gebruik van goede vetten
Olijfolie bevat onverzadigde vetzuren (de goede variant dus) en kan je beter niet verhitten, daar is de olie niet tegen bestand en gaat dan verbranden. Gebruik olijfolie daarom niet om mee te koken.
Notenolie of lijnzaadolie is ook een onverzadigd vet en behoort daarom tot de gezonde vetten. Gebruik het bijvoorbeeld als dressing door salades of voeg een beetje toe aan je smoothie.
Avocado bevat niet alleen gezonde vetten maar ook nog eens veel vezels, vitaminen en mineralen.
Kokosolie is goed bestand tegen hitte en is daarom ideaal om in te bakken en te braden. Kokosolie bevat middellange vetzuurketens, dit is welliswaar een verzadigd vet maar deze vorm schijnt makkelijker verteert te worden dan de andere verzadigde vet soorten en zou zo sneller omgezet kunnen worden in bruikbare energie. Ik gebruik zelf de biologische extra vierge kokosolie (dus niet de geurloze variant), omdat deze het minst bewerkt is en er daarom meer voedingsstoffen in zitten.
Roomboter is ook een verzadigd vet maar kan je best af en toe gebruiken. Je kan veel beter roomboter gebruiken dan margarine. Margarine bevat totaal geen voedingswaarde en is ook nog eens erg ongezond. Dus schroom niet om af en toe een lekker biefstukje te bakken in roomboter of beleg er af en toe een broodje mee.

Vermijd slechte vetten
Slechte vetten zijn geraffineerde vetten en transvetten. De olie van geraffineerde vetten wordt gebleekt, ontgeurd, gewassen en er worden synthetische vitamines en anti-oxidanten aan toegevoegd. Geraffineerde vetten bevatten transvetzuren, die voor ontstekingsreacties en allergie zorgen en het immuunsysteem aantasten. Transvetten zitten vooral in koekjes, gebak, fastfood, kant-en klaarmaaltijden en zoute snacks, croissants, hamburgers etc.

Om een tekort aan essentiële vetzuren te voorkomen vind ik het zelf belangrijk om goede (onverzadigde) vetten binnen te krijgen en de slechte verzadigde vetsoorten te vermijden. Ik probeer me daarom bewust te zijn van de hoeveelheid en het soort vet dat ik binnen krijg. Volgens de ADH mag zo’n 20-40 % van je totale energie inname per dag bestaan uit (onverzadigde) vetten. Natuurlijk bevatten gezonde vetten ook calorieën dus probeer het wel binnen de perken te houden, maar het is helemaal niet nodig om bang te zijn voor vetten!

gezonde-vetten

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>