Slim de kerst door

Slim de kerst door

Vanavond is het kerstavond en begint het (vr)eetfestijn voor velen al. Morgenochtend schuif je lekker aan voor een kerstbrunch, waarna je ‘s middags op de koffie gaat en nog even een banketstaaf naar binnen werkt, om ‘s avonds uitgebreid te gourmetten en deze eerste kerstdag geheel in stijl af  te sluiten met een speciaal kerstdessert (terwijl je voor de honderdste keer naar Home Alone 1 zit te kijken). Dit zelfde ritueel herhaalt zich dan nog een keer op tweede kerstdag. Natuurlijk is dit allemaal hartstikke lekker en onwijs gezellig en wil je gewoon mee kunnen genieten van al dat lekkers. Maar hoe kom je nou nog een beetje healthy en verantwoord de kerst door?

Wij geven 10 tips;

  1. Overeet je niet – Ga niet door met eten totdat je bomvol zit, maar stop met eten wanneer je bijna vol zit. Je lichaam krijgt pas na 20 minuten een seintje dat je vol zit. Behalve het oncomfortabele gevoel van een overvolle maag, kan dit ook nog eens voor vervelende maagklachten zorgen. Je wilt de volgende dag wel weer fris en fruitig aan het kerstontbijt kunnen verschijnen, dus hou je een beetje in..
  2. Sla geen maaltijden over – Ook het ontbijt niet! Dit zorgt ervoor dat je minder snel in de verleiding komt om van die lekkere kerstkransjes te snoepen. Verklein liever de grootte van de porties.
  3. Kom in beweging – Ga even een lekker stukje wandelen met de familie i.p.v. op de bank te blijven hangen. Maak bijvoorbeeld een lekkere bos of strandwandeling, zo verbrand je wat calorieën en het is net zo gezellig als op de bank!
  4. Kies voor een licht voorgerecht – Probeer ruimte te bewaren voor het hoofdgerecht door te kiezen voor een kleine salade of een soepje vooraf. Zo krijg je ook meteen wat groente binnen.
  5. Kies voor een gezond(er) alternatief - Rood vlees is doorgaans vetter dan witvlees en vis. Of kies ervoor om wat meer groente te eten en wat minder vlees.
  6. Laat het stokbrood staan – Het is verleidelijk zo’n lekker knapperig stokbroodje met een dikke laag kruidenboter erop, maar probeer je er niet mee vol te stouwen. Het zou zonde zijn als je het hoofdgerecht niet op kunt omdat je al vol zit van het brood.
  7. Doe rustig aan met sausjes – De sausjes vliegen je om de oren tijdens de kerstdiners, vooral als je gaat gourmetten. Het beste zou je deze natuurlijk helemaal kunnen laten staan, maar als je dan perse een sausje wilt, kies dan voor een zelfgemaakt sausje op yoghurt basis, een tomatensalsa of hummus.
  8. Sla het toetje over of kies voor fruit – Een toetje hoort er eigenlijk wel een beetje bij en is natuurlijk ook prima om een keer te nemen. Probeer alleen niet elke avond een toetje te nemen maar sla hem een keer over of kies bijvoorbeeld voor fruit.
  9. Drink water en thee ipv frisdrank – Frisdranken bevatten veel suikers en voegen daarom alleen maar weer extra calorieën toe, aan je toch al calorierijke dagen, dat is zonde! Kies liever voor water en thee.
  10. Last but not least.. Geniet! Voel je vooral niet schuldig als je iets teveel gegeten hebt. Je goede voornemens gaan toch pas in januari in.

We hopen dat je wat aan deze tips hebt en dat je vooral lekker kunt genieten! Wij wensen iedereen hele fijne (en verantwoorde) kerstdagen!!!

gezond kerstdessert

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>