KURKUMA | Super Powers

KURKUMA | Super Powers

Gooi het door je smoothie, gebruik het in gerechten of maak er thee van: het wonderkruid Kurkuma is super gezond!

Het is één van de meest krachtige en gezondste kruiden die we kennen. Kurkuma, ook wel bekend als Turmeric of geelwortel, wordt in de Indonesische keuken veel gebruikt in gerechten zoals curry’s. Steeds meer wetenschappelijke studies tonen aan dat kurkuma barst van de gezondheidsbevorderende eigenschappen. De volgende gezondheidsvoordelen zouden toegeschreven worden aan Kurkuma;

  • Het werkt als een krachtig antioxidant, helpt bij ontgiften en ondersteunt de leverfunctie
  • Werkt pijnstillend en ontstekingsremmend
  • Ondersteunt de spijsvertering
  • Ondersteunt de werking van de hersenen (wordt in Azië veel ingezet bij behandeling van de ziekte van Alzheimer en Parkinson)
  • Goed voor hart en bloedvaten (Trombose)
  • Stimuleert het immuunsysteem
  • Verbetert humeur (depressies)
  • Het zou zelfs sommige vormen van kanker kunnen helen en helpen voorkomen. Het is klinisch bewezen dat de werkzame stof in Kurkuma ervoor zorgt dat kankercellen minder snel groeien, dit zou voornamelijk gelden voor prostaat-, borst- en alvleesklierkanker en hersentumoren. Kurkuma schijnt alleen de schadelijke cellen te kunnen doden en de gezonde cellen onaangetast te laten. Volgens onderzoek van het Anderson Cancer Center blokkeert kurkuma de ontwikkeling van melanomen en andere soorten van kanker.

Gebruik
Kurkuma is heel eenvoudig in gerechten te verwerken en in je dagelijkse leven toe te passen. Meestal wordt Kurkuma in gedroogde vorm gebruikt (poeder), maar net als gember, kun je het ook als wortel gebruiken. Er zijn ook Kurkuma supplementen te verkrijgen.

Gebruik zoveel mogelijk pure biologische kurkuma. Curry of kerriepoeder bevat veel minder van de werkzame stof dan pure kurkuma poeder.

Dagelijks 1 tot 3 gram kurkuma zou voldoende zijn om te kunnen profiteren van de gezondheidsvoordelen (dat komt neer op ongeveer 3 theelepels). Gebruik Kurkuma in combinatie met zwarte peper, dit zorgt er voor dat het goed opgenomen kan worden in het lichaam.

Ik maak vaak een lekker gezond kopje thee met Kurkuma of strooi het over mijn eten.

kurkumathee

Kurkuma thee maken
Zet een kopje groene thee of kamille thee, voeg daar 2 theelepels kurkumapoeder, zwarte peper, citroensap en eventueel een beetje rauwe biologische honing aan toe. Deze thee boost je immuunsysteem en is een echte opkikker bij griep en verkoudheid! Echt een ideale thee om te drinken in de herfst en winter.

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>