Gezond op reis

Gezond op reis

Wanneer je op vakantie gaat neem je je ongetwijfeld voor om (een beetje) op je eten te letten tijdens de vakantie, om te voorkomen dat je met een lading overtollige vakantie kilo’s thuis komt. Ik neem het mezelf ook vaak voor als ik op vakantie ga, alleen jammer genoeg stranden deze goed voornemens bij mij vaak al op Schiphol. Herkenbaar?

De herfstvakantie is in volle gang, misschien ga je wel op wintersport of ga je nog even lekker een weekje naar de zon. Om het je wat makkelijker te maken om je goede voornemens tijdens je reis vast te houden geven we 5 gezonde reis tips!

  1. Maak gezonde keuzes op het vliegveld en aan boord. Kies bijvoorbeeld voor een gezonde salades (met olijfolie ipv vette dressings), volkorenbroodjes belegd met kipfilet en groenten of kies voor yoghurt met vers fruit. Het is ook heel verstandig om wat gezonde snacks mee te nemen voor onderweg, zoals worteltjes, fruit, ongebrande en ongezouten noten of wat gedroogd fruit. Zo heb je altijd wat bij de hand als je trek krijgt en kom je hopelijk minder snel in de verleiding om een zak m&m’s te kopen.
  2. Voorkom uitdroging. Omdat de airconditioning in luchthavens en vliegtuigen je huid en je lichaam uitdrogen moet je ervoor zorgen dat je veel water drinkt. Begin er al mee op de dag dat je gaat vliegen en probeer tijdens het reizen ook veel water te blijven drinken, zo voorkom je uitdroging en het schijnt zelfs ook een jetlag tegen te gaan. Je kan daarom tijdens het reizen ook maar beter geen alcohol drinken omdat alcohol ook voor uitdroging kan zorgen. Wanneer je naar een warm land gaat moet je er ook voor zorgen dat je heel veel water drinkt gedurende je verblijf om zo het vochtverlies (door transpiratie) weer aan te vullen.
  3. Drink een gezond sapje of een lekkere smoothie! Doordat je hierdoor veel vitamines binnen krijgt, houdt het je weerstand op peil en ben je beter bestand tegen bacteriën die je tegenkomt tijdens het reizen. Ga op je vakantie bestemming ook eens op zoek naar een gezonde juice bar of scoor een verse kokosnoot en drink het kokoswater! Heb je geen verse kokosnoot voorhanden? Je kunt tegenwoordig ook vaak kokoswater in de supermarkt krijgen. Let er dan wel op dat er geen suiker aan toegevoegd is.
  4. Keep on moving. Blijf zoveel mogelijk in beweging voordat je het vliegtuig in stapt. Aan boord van het vliegtuig ben je genoodzaakt om lang stil te zitten en is het een goed idee om daarom lekker in beweging te blijven voordat je aan boort gaat. Probeer ook tijdens je vlucht regelmatig je benen te strekken en een aantal keer het gangpad op en neer te lopen. Vooral met lange vluchten is dit erg belangrijk om je bloedcirculatie te stimuleren.
  5. Relax! Voorkom stress. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan want de voorbereidingen van een reis en het reizen zelf kan best stressvol zijn! Probeer je zaken goed op orde te hebben en zorg ervoor dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig bent. Dit voorkomt al een hoop stress doordat je niet hoeft te haasten om je vliegtuig te halen. Als je dan toch tijd over hebt en je hebt zin om even lekker te relaxen op Schiphol dan kan je terecht in verschillende loungeruimtes waar je in een comfortabele stoel even lekker kan ontspannen. Als je hier niet genoeg aan hebt kan je er ook voor kiezen om in de massagestoel te gaan (Massage-O-Matic).

Om het wat makkelijker te maken om bovenstaande tips toe te passen hebben we een aantal gezonde eettentjes en juice bars op Schiphol voor je op een rijtje gezet:

  • Juicy Details – lounge 1 en 3, achter de douane. Hier verkopen ze veel verschillende soorten sapjes en smoothies. Je kan er zelfs voor kiezen om een gezondheisbooster aan je smoothie of sapje toe te voegen. Voorbeelden hiervan zijn; echinacea, chlorella, spirulina, ginseng, tarwegras en Aloe Vera.
  • Juggle juice bar – aankomst hal 2. Hier kan je terecht voor diverse verse fruitsapjes.
  • La Place – aankomst hal 1 en schiphol plaza. Ook hier kan je terecht voor verse groente en fruitsapjes. Naast de lekkere sapjes kan je er ook goed en verantwoord eten als je de juiste keuzes maakt. Kies dus voor een lekkere salade met gegrilde groenten bijvoorbeeld. Bij La place maken ze gebruik van natuurlijke producten zonder geur-, kleur- en smaakstoffen. Ze hebben ook een eigen kruidenkas! Deze zelfgekweekte kruiden uit de kas worden verwerkt in de gerechten.
  • Toko To Go- aankomst hal 1. Hier kan je terecht voor aziatische gerechten. Kies dan bijvoorbeeld voor rijst of noodles met groenten, kip, vis of ei.

Natuurlijk wil je ook gewoon lekker genieten van je vakantie en daar hoort lekker eten ook bij! Wees dus niet al te streng voor jezelf. Op vakantie kan je de teugels best iets laten vieren en i.p.v. de 80/20 regel de 70/30 regel aanhouden ; )

Omdat ik morgen op vakantie ga kan ik deze tips meteen zelf toepassen! Dit keer laat ik mijn goede voornemens niet varen als ik op Schiphol aan kom..
Als het internet het toelaat zal ik af en toe een update geven van mijn reis. Tot snel!

healthy travel tips

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>