Gezond eten, hoe doe je dat?

Gezond eten, hoe doe je dat?

“Is dat nou lekker? Wat is het eigenlijk? Is dat niet heel veel werk om klaar te maken? Ik heb daar echt geen tijd voor ‘s ochtends!”.

Dit is slechts een kleine selectie van dingen die ik regelmatig te horen krijg als ik weer eens met mijn bakje sla of met zorg gebakken bananenbrood op mijn werk aan kom zetten.

Mijn antwoord: “Ja het is lekker, veel werk en het vergt wat meer tijd en voorbereiding, maar het is het allemaal waard! En zo moeilijk is het echt niet hoor!”.

Het is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. Het is vooral een kwestie van voorbereiden en plannen. Zo simpel is het! Wij geven een paar tips om je op weg te helpen;

Essentiële boodschappen
Maak een lijstje van de standaard ingrediënten die essentieel zijn om gezonde gerechten mee te bereiden. Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak en leefstijl dus ik kan je hier geen standaard lijstje voor geven wat voor iedereen werkt. Wel kan ik je een idee geven van een paar essentiële basis producten waar je veel gezonde gerechten mee kan bereiden.
Mijn persoonlijke favoriete en meest gebruikte producten:

  • Met stipt op nummer 1: BANANEN. (denk aan bananenbrood, bananenpannenkoeken, bananenmuffins..)
  • dadels
  • pure chocolade > 70%
  • havermout/boekweit vlokken
  • boekweit, rijst of amandelmeel
  • eieren (biologisch!)
  • rijstwafels
  • avocado’s
  • tahin
  • plantaardige melk (amandel, haver, rijst, kokos, soya etc.)
  • noten en zaden (ongebrande en ongezouten!)
  • groenten
  • fruit
  • kip of kalkoen (bio of scharrel)
  • verse vis
  • quinoa, couscous, zilvervliesrijst, volkoren pasta

Als je deze producten regelmatig in huis haalt kan je altijd een gezonde maaltijd in elkaar flansen. Denk hierbij aan ontbijtsmoothies, boekweitpannenkoekjes, bananenbrood, muffins, quinoa salades, pasta met zalm, gezonde pizza en noem het maar op.

Kan je wel wat inspiratie voor lekkere en gezonde gerechten gebruiken? Kijk dan eens naar de recepten op onze FOOD pagina.

Voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze wel eens. Dit geldt ook absoluut voor het nastreven van een gezonde leefstijl. Maak het jezelf makkelijk en plan en bereid je maaltijden vooruit zodat je niet in de verleiding komt om naar een snelle ongezonde maaltijd te grijpen. Je hebt vast wel eens van de term ‘meal prepping’ gehoord? Hier volgen 5 handige tips om je maaltijden vooruit te plannen en voor te bereiden;

  • maak ‘s avonds eens wat meer avondeten en bewaar dit in een bakje in de koelkast zodat je het de volgende dag mee kan nemen naar je werk voor de lunch of vries het in voor later in de week.
  • maak 1x per week een grote bak quinoa of couscous klaar en bewaar dit in je koelkast zodat je dit zo door je salade kan doen
  • smoothies en sapjes kan je ook in grote hoeveelheden maken en invriezen. Deze kun je ook makkelijk meenemen voor onderweg! ‘Geen tijd om te ontbijten’ is dus echt geen excuus meer!
  • bak bijvoorbeeld 1x per week een bananen/havermout brood, makkelijk mee te nemen naar je werk of om te eten als tussendoortje (onze favoriet: de Chunkey Monkey Cake)
  • ‘s ochtends geen zin of tijd om je ontbijt te maken? Maak deze dan de avond van tevoren! Overnight Oats leent zich hier uitstekend voor. Maak het de avond van te voren klaar en zet het in de koelkast. ‘S ochtends hoef je het er alleen nog maar uit te halen en klaar is je ontbijt. Ideaal!

Zie je wel dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn? Voor je het weet zitten deze nieuwe gewoontes zo in je systeem en weet je niet beter! You can do this!

4f71e09529ad6.preview-620 health-quotes-31

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>