Eerst water, de rest komt..

Eerst water, de rest komt..

Wist je dat water, als enige vloeistof, de beste transportfunctie heeft voor het afvoeren van afvalstoffen? Dus geen andere vloeistoffen zoals sapjes en thee. Alleen puur water. Alle toevoegingen die je aan water toevoegt verminderen deze functie! Dus ook door het toevoegen van thee, een schijfje citroen of blaadjes munt.

Vochthuishouding
Je hoeft niet alleen water te drinken om je vochthuishouding op peil te houden. Dat kan ook met koffie, thee etc. Maar voor het afvoeren van afvalstoffen kan je het beste water gebruiken. Tijdens het sporten verliest je lichaam in snel tempo veel vocht. Drink daarom voor het sporten een halve liter water. Het duurt ongeveer een uur voordat het water van je maag bij je spieren is belandt.

Drink 1,5 – 2 liter water per dag
Dagelijks verbruiken we zo’n 2,5 liter water per dag. Dit gebeurt door te zweten, te plassen en zelfs door simpel weg te ademen. Die hoeveelheid moet dus dagelijks worden aangevuld. Met het vocht in ons voedsel krijgen we ongeveer 1 liter binnen. De rest moeten we binnen krijgen door te drinken.

Voor de gemiddelde Nederlander geldt dat 1,5 tot 2 liter vocht per dag voldoende is. Als je sport heb je een halve liter tot een liter extra water per dag nodig.

775200

Dorst
Het is belangrijk om dorst zoveel mogelijk te voorkomen. Dorst ontstaat namelijk pas als er een tekort is van 1,5 liter vocht en het lichaam begint uit te drogen. Aan de kleur van je urine kan je zien of je voldoende gedronken hebt. Donkere urine betekent dat je te weinig vocht binnen hebt gekregen. Probeer te voorkomen dat je dorst krijgt en probeer verspreidt over de dag regelmatig een glas water te drinken.

Water onmisbaar voor een gezond lichaam
Een mannenlichaam bestaat voor 63% uit water, een vrouwenlichaam voor 52%. Vrouwen hebben (helaas) meer vetweefsel, vet houdt geen vocht vast, dit maakt het verschil. Water is onmisbaar voor een gezond lichaam. Het transporteert voedingsstoffen naar alle weefsels en cellen en voert afvalstoffen af. Het zorgt voor een goede spijsvertering en maakt dat we goed kunnen bewegen en denken (75% van de spieren en 74% van de hersenen bestaan uit water!).
Water regelt ook de lichaamstemperatuur. Stijgt die boven de 37,5 graden Celsius, dan ga je (meer) zweten.

Zonder water kan een mens maar maximaal vier dagen overleven…

Kraanwater
De kwaliteit van het Nederlandse kraanwater is een van de beste ter wereld! Het water wordt  gezuiverd, zodat de smaak zo neutraal mogelijk is. Er wordt geen chloor gebruikt, een middel dat in veel andere landen nog wel wordt gebruikt. Vandaar dat het Nederlandse water zo gezond en zo lekker is. Het maakt daarom niet uit of je nou water uit de kraan drinkt of water uit de fles.

Achtergrond Zakelijk Lopende Kraan Links

Symptomen vochttekort
De volgende symptomen kunnen wijzen op een te kort aan vocht in het lichaam; droge mond, honger, vermoeidheid, spierpijn, duizeligheid, depressieve gevoelens, angsten, te snelle hartslag of misselijkheid. Voel je je even niet helemaal lekker, drink dan eerst even een glas water en wacht dan 10 minuten. Vaak zul je merken dat je je dan meteen al een stuk beter voelt.

Water verbetert cognitie
Het drinken van water heeft een positieve invloed op onze reactiesnelheid, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van East London (2013). Na het drinken van een glas water reageren mensen tot 14 procent sneller bij een cognitieve taak. Het effect is het sterkste bij mensen die veel dorst hebben en daarmee is aangetoond dat milde uitdroging een grote invloed heeft op de cognitieve prestaties van mensen, aldus de onderzoekers.

Water helpt bij het afvallen
Water drinken helpt bij het afvallen! Dit hebben voedingsonderzoekers aan het Virginia Tech in Blacksburg onderzocht. Het drinken van twee glazen water voor een maaltijd zorgt ervoor dat je minder eet. De proefpersonen die twee glazen water dronken voor de maaltijd waren na drie maanden 2,5 kilo meer afgevallen dan de personen die dit niet deden. Ook na een jaar waren degenen die water dronken beter op gewicht gebleven.

Teveel water drinken schadelijk
In korte tijd extreem veel water drinkt is gevaarlijk! De nieren kunnen de verwerking daarvan niet aan. Omdat het vocht ergens moet blijven, stroomt het naar de lichaamscellen. Die raken overvol en zwellen op. Dat leidt ertoe dat ze hun werk niet meer goed kunnen doen of zelfs kapot gaan. Er is dan sprake van watervergiftiging. In het ergste geval raken organen zo beschadigd dat ze ermee op houden en dat iemand overlijdt.

Hoeveel water te veel is, verschilt per persoon. Per dag vier liter of meer drinken is niet verstandig. Zorg er voor dat je je vochtinname goed verspreidt over de dag. Dat geldt óók bij 1,5 liter per dag.

FruitInfusedWater_3

Tips!
Zorg dat je dagelijks 1,5 – 2 liter water per dag drinkt. Bouw je waterinname rustig op en houd je aan bovenstaande adviezen. Vind je het moeilijk om aan deze norm te komen? Gebruik dan een fles om te meten hoeveel water je moet drinken. Hierdoor maak je het visueel en kan je goed zien hoeveel het is, zo kan je ook goed bijhouden hoeveel je nog moet drinken.

  • Begin de dag met een glas water. Je lichaam heeft namelijk urenlang geen vocht gehad. Maak er een mooi ochtend ritueel van. Wij nemen elke ochtend warm water met citroen en Sole. Hiermee vul je niet alleen je vochtbehoefte aan maar je stimuleert ook meteen de spijsvertering.
  • Vind je het moeilijk om aan de norm van 1,5-2 liter per dag te komen? Gebruik dan een app op je telefoon die je stimuleert meer water te drinken. Er zijn verschillende app’s die dit doen, ze geven je een seintje wanneer het weer tijd is voor een goed glas water. Ook kan je hierop bijhouden hoeveel je al gedronken hebt en hoeveel je nog te gaan hebt. Heel handig!
  • Raak je een beetje uitgekeken op water, dan zou je ook een smaakje aan het water kunnen toevoegen. Probeer eens stukjes watermeloen, een schijfje citroen of limoen, gember of een paar plakjes komkommer. Je zult zien hoe verfrissend en lekker water kan zijn!
Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>