Een ei hoort erbij

Een ei hoort erbij

Als je aan krachttraining doet dan moet je voldoende eiwitten eten. Eiwitten zorgen voor het herstel en opbouw van je spieren. Wel belangrijk dus! Voldoende eiwitten eten vind ik soms best lastig. Ik eet magere kwark, vlees (maar niet te veel), vis en neem af en toe eiwitshakes en verder toch vaak eieren. Eieren zijn makkelijk om ergens in te verwerken of om gewoon te koken of te bakken. Maar hoeveel eieren mag je nou eten per week? Als ik mijn moeder moet geloven, mag je 3 á 4 eieren per week. Maar in de ‘wereld van de krachttraining’ hoor ik soms zelfs dat mensen 3 á 4 eieren per dag eten. De waarheid ligt in het midden. 

Vitaminen
Eieren bevatten veel belangrijke voedingstoffen zoals vitamine D en B12, ijzer, foliumzuur, omega 3, selenium, luteine, zeaxantine en choline. Daarnaast bevatten eieren, hoe kan het ook anders, veel eiwitten. Eiwitten geven een lang verzadigd gevoel en zorgen voor herstel en opbouw van je spieren.

Een ei bevat maar 80 kcal en is daarom geschikt om te eten als je op gewicht wil blijven of gewicht wilt verliezen. Pas wel op want te veel eiwitten zou de nieren kunnen belasten. Het is belangrijk om niet te eenzijdig te eten.

Cholesterol
Eieren bevatten veel cholesterol. Het eten van eieren kan invloed hebben op het verhogen van het cholesterolgehalte. Deze invloed is echter maar klein. Vet vlees en volle zuivelproducten hebben hier meer invloed op. Er zijn mensen die alleen het eiwit eten en de eierdooier weggooien, omdat ze het idee hebben dat een eierdooier veel vet en cholesterol bevat. Maar juist de eierdooier bevat de meeste voedingsstoffen. Zonde dus! Door alleen het eiwit te eten, gaan veel voedingsstoffen verloren. Als je een normaal cholesterolgehalte hebt kan je prima elke dag een ei eten. Er zijn voedingsdeskundigen die zeggen dat als je gevarieerd eet je wel tot maximaal 10 eieren per dag kan eten.

Nog even wat voordelen van eieren op een rij:

  • Eieren bevatten vitamine B12 en zwavel, wat goed is voor haren en nagels
  • Eieren bevatten foliumzuur wat een belangrijke voedingsstof is voor zwangere vrouwen en helpt geboorte afwijkingen voorkomen.
  • In eieren zit heel veel luteïne. Luteïne helpt tegen het beschermen van oogaandoeningen.
  • Door de belangrijke voedingsstof choline draagt het eten van eieren bij aan een gezonde hersenfunctie en helpt bij de vermindering van ontstekingen.
  • Eieren bevatten veel omega 3, wat goed is voor je hart.
  • Eieren dragen bij aan de opbouw en het herstel van spieren na krachttraining.

Kortom eieren zijn heel gezond. Ik ben blij dat ik elke dag een eitje kan eten. Ik verwerk ze namelijk overal in. Muffins, fritatta, omeletje, noodles, pannenkoekjes of gewoon een gekookt eitje op een cracker of broodje.

418ccd6cdd604bc65d2b9b547075045d

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>