De charme van je darmen #3

De charme van je darmen #3

In “de charme van je darmen” deel 1 en 2 hebben we uitgelegd waarom een goede darmflora belangrijk is en hoe de darmflora aangetast kan worden. Vandaag is het tijd om de darmflora te herstellen. Dit is niet zo eenvoudig als je misschien denkt.

Probiotica
Je hebt misschien al wel eens gehoord van probiotica. Probiotica zijn levende micro-organismen die (tijdelijk) de darmwerking kunnen stimuleren. Probiotica kunnen de darmflora helaas niet herstellen. Zolang je de probiotica slikt kunnen ze wel een positief effect hebben op het darmmilieu. Ze verbeteren het darmmileu namelijk door het zuurder te maken en door de weerstand tegen schadelijke bacteriën en schimmels te verhogen. Ze kunnen alleen geen blijvende koloniën vormen. Hoe kan je dan wel de darmflora blijvend herstellen? Door ze te voeden met Prebiotica!

Prebiotica
Prebiotica zijn voedingsbestanddelen die de groei en activiteit van de darmflora stimuleren, of te wel vezels! Eet daarom voldoende voedingsvezel en dan met name de in water oplosbare vezels. De in water oplosbare vezels vormen de voeding voor onze darmbacteriën en met deze voeding zullen ze zich goed kunnen vermenigvuldigen.

Voeding

  • Eet en drink gefermenteerde voedingsmiddelen zoals; melkzuur, groentesappen, karnemelk, yoghurt, zuurkool, desembrood, kefir, kombucha. 
  • Eet voldoende wateroplosbaren vezels zoals; groente, fruit, peulvruchten, haver, gerst, rogge, mais, lijnzaad en zeewier.
  • Vermijd suiker: suiker voedt de slechte bacteriën en schimmels juist en bevordert de groei daarvan. Eet daarom alleen natuurlijke suikers uit groenten en fruit.
  • Gebruik veel kruiden en specerijen: op de oppervlakte van kruiden en specerijen leven goede bacteriën die je darmflora goed kan gebruiken. Bovendien  bevatten ze veel anti-oxidanten die je lichaamscellen beschermen.

Supplementen

  • Probiotica in capsule vorm is aan te bevelen wanneer je tijdelijk je darmflora wilt ondersteunen. De capsules zorgen ervoor dat het maagzuur de bacteriën niet aantast. De capsules lossen pas op als ze in de darmen zijn waardoor de bacteriën heelhuids in de darm aankomen. Het beste is om een probioticum met verschillende soorten bacteriën te nemen. Dit zou je kunnen doen na een antibioticakuur, een hevige diarree aanval of langdurig gebruik van medicijnen. Een ontlastingsonderzoek is een goede manier om te onderzoeken welke bacteriën te veel of te weinig aanwezig zijn. Hierop kan een op maat gemaakt probiotica supplement worden ingezet.
  • Producten als actimel en yakult bevatten te weinig micro-organismen en bevatten tevens heel veel suiker waardoor deze producten juist averechts kunnen werken.

Hygiëne

  • Overdrijf hygiëne niet: als je in een vieze omgeving bent is het natuurlijk goed om je handen te wassen. Denk aan openbare toiletten of na het reizen in het openbaar vervoer. Zo vermijd je dat schadelijke bacteriën en parasieten je lichaam binnenkomen. Maar natuurlijk ‘vuil’ , zoals aarde, bevat ook bacteriën die een beschadigde darmflora kunnen helpen herstellen. Werk je een dagje in de tuin, dan is het dus helemaal niet erg om met ongewassen handen aan tafel te gaan.

 Voorkom beschadiging

  • Neem alleen antibiotica als het echt niet anders kan. Antibiotica doodt schadelijke bacteriën in het lichaam, maar ook de goede bacteriën in de darm. Na een kuur kan de darmflora ernstig aangetast zijn, waardoor het immuunsysteem verslechterd. Zo is de kans op infecties na een antibioticakuur groter.
  • Vermijd stress: langdurige stress heeft een negatief effect op de darmflora. Als je veel stress hebt zoek dan naar manieren om dit op te lossen. Slaap goed, eet zo gezond en onbewerkt mogelijk, zorg voor voldoende lichaamsbeweging en doe activiteiten die je helpen ontspannen.

Zoals je kunt lezen herstelt de darmflora dus niet zomaar, een gezonde leefstijl en aanpassing van je voedingspatroon is hierbij, naar mijn mening, essentieel!

voeding als medicijn

 

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>