De angst voor gluten, terecht of onterecht?

De angst voor gluten, terecht of onterecht?

Iedereen lijkt tegenwoordig wel “allergisch” te zijn voor gluten. Is dit een hype of kunnen veel mensen gluten echt slecht verdragen? Wij hebben het voor je uitgezocht.

Wat zijn gluten eigenlijk?
Steeds meer mensen eten glutenvrij, het merendeel van deze mensen weet vaak niet eens wat gluten zijn..

Gluten is een eiwit, en zit in de meeste graansoorten zoals tarwe, rogge, gerst en spelt. Mensen met een glutensensitiviteit of glutenintollerantie (Coeliakie) kunnen gluten niet goed verteren. 
Coeliakie is een auto-immuunziekte. Wanneer de darmen slecht reageren op gluten ontstaan er beschadigingen in de darmwand. Mensen met Coeliakie reageren heel heftig op gluten waardoor er ontstekingen in de darm ontstaan met alle gevolgen van dien.

Zijn gluten slecht voor je?
Het schijnt zo te zijn dat iedereen in zekere mate overgevoelig of intolerant is voor gluten. Dit komt omdat gluten moeilijk te verwerken zijn voor ons lichaam. Dit betekent overigens niet dat iedereen direct zou moeten stoppen met het eten van gluten. Granen en vooral tarwe  zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Het zomaar weglaten van gluten en dus van granen is niet per definitie gezond. Gluten uit je dieet weglaten, kan leiden tot een eenzijdig eetpatroon. Hierdoor kan er gebrek aan vitamines en mineralen ontstaan. Dit komt omdat er te weinig wordt nagedacht over een goed alternatief voor het vezelrijke tarwe. Er zijn wel speciale glutenvrije producten te verkrijgen alleen zijn deze niet allemaal even gezond. Een groot aantal van deze producten bevat méér suiker, zout en vet dan ‘normale’ producten en mínder  vitaminen, mineralen en vezels.

Glutensensitiviteit
Artsen en onderzoekers zijn het er over eens dat er mensen zijn bij wie geen coeliakie kan worden aangetoond, maar die wél goed reageren op een glutenvrij dieet. Daar is de verzamelnaam glutensensitiviteit voor bedacht. Als andere darmaandoeningen uitgesloten zijn, dan zou je last kunnen hebben van glutensensitiviteit. Mocht je het idee hebben dat je echt intolerant bent voor gluten dan is het goed om dit eens te laten onderzoeken.

Gevarieerd eten
Mijn advies: eet gevarieerd! Wissel verschillende graansoorten met elkaar af en probeer je gluten consumptie wat te verminderen ipv ze volledig uit je dieet te schrappen. Probeer zo gevarieerd mogelijk te eten, zo zorg je ervoor dat je geen voedingsstoffen tekort komt en bespaar jezelf een hoop gedoe door jezelf zomaar een glutenvrij dieet op te leggen.

glutenvrij dieet

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>