Goede voornemens

Goede voornemens

Ze komen elk jaar weer terug, de goede voornemens. En vaak zijn ze ook nog eens elk jaar hetzelfde.. oeps! Op oudjaarsavond beloof je jezelf plechtig dat je ze dit jaar echt, maar dan ook ECHT waar gaat maken. Om in de derde week van januari (blue monday) teleurgesteld te concluderen dat je de goede voornemens alweer heb laten varen. Maar daar komt februari alweer om de hoek kijken, nieuwe ronde nieuwe kansen! En vol goede moed ga je in februari weer verder waar je gebleven was met je goede gedrag. Om er in maart alweer mee te stoppen.. en je wilde nog wel zo graag strak in bikini kunnen op de eerste mooie stranddag! Waarom houden wij onze goede voornemens nou niet gewoon vol?

Ik heb een tijdje gehad dat ik elke week in zo’n zelfde cyclus terecht kwam. Elke maandag begon ik weer opnieuw met mijn ‘goede voornemens’, maar tegen het einde van de week was hier nog weinig van over. Maarja het was immers alweer bijna maandag en dan zou ik er wel weer met volle moed tegenaan gaan. Gelukkig ben ik niet de enige die hier last van heeft. Zo las ik dat 80% van de mensen met goede voornemens, hun doelen niet waar maakt.

Hoe zorg je ervoor dat je goede voornemens dit jaar WEL slagen:
Om goede voornemens vol te houden is wilskracht nodig. Als je net begint met je goede voornemens heb je nog voldoende wilskracht in je zitten om je strikt aan je voornemens te houden. Maar helaas neemt je wilskracht in de loop van de tijd af en wordt het daarom steeds moeilijker om je gestelde doel voor ogen te houden en door te zetten!

Wij geven je 5 tips waarmee je doelen dit jaar zeker gaan slagen:

  1. Richt je omgeving zo in zodat je je wilskracht minder hard nodig hebt. Zo voorkom je dat je in de verleiding komt.
    Haal bijvoorbeeld geen snoep in huis als je goede voornemens is om geen snoep meer te eten.
  2. Stel niet teveel doelen tegelijk. Hoe meer doelen je stelt hoe moeilijker je het voor jezelf maakt en hoe meer wilskracht je nodig hebt. Maak het jezelf niet te moeilijk en begin met kleine aanpassingen in plaats van de boel ineens radicaal om te gooien.
  3. Stel specifieke en haalbare doelen. Zo behoud je je motivatie en is de kans groter dat je de doelen gaat behalen.
    Een specifiek doel zou kunnen zijn; ‘ik ga het hele jaar lang, elke week op maandag en donderdag een uur lang fitnessen’.
  4. Stel positieve doelen. Doelen zoals; ‘ik mag geen snoep meer eten’, kan je beter positiever formuleren, zoals: ‘ik wil geen snoep meer eten’.
  5. Houd het eindresultaat voor ogen. Bedenk wat het resultaat je oplevert en hoe je je zou voelen wanneer je doelen behaald zijn. Zo zorg je ervoor dat je gefocust blijft op het behalen van je doelen en niet in je oude gewoontes terug valt. 

Met deze tips ga je dit jaar je doelen zeker waarmaken!

goal plan wish

Mijn goede voornemens
Natuurlijk heb ik zelf ook weer de nodige goede voornemens voor 2015. Een daarvan is dat ik minimaal 2x per week aan krachttraining wil gaan doen. Verder wil ik mijn gezonde eetpatroon voortzetten en wil ik er alles aan doen om mijn darmen te laten genezen. Deze laatste twee doelen zijn aan elkaar verbonden omdat ik door middel van de juiste voeding te eten (en bepaalde producten juist niet te eten) mijn gezondheid weer kan optimaliseren. Ik moet mijn doelen nog even goed gaan formulieren door bovenstaande tips toe te passen. Mijn goede voornemens beginnen deze keer op 1 februari in verband met mijn vakantie. Hoewel ik alvast wel mijn best ga doen om zo gezond mogelijk te eten tijdens mijn vakantie begin ik wanneer ik terug ben van vakantie pas echt met het waarmaken van mijn goede voornemens. De voortgang hiervan kunnen jullie uiteraard weer lezen in ‘#Fitgirl in de making‘. Hopelijk kan het  ‘in the making’ gedeelte er over een paar maanden vanaf en kan ik mezelf eindelijk een echte Fitgirl noemen!  Dit jaar ga ik mijn doelen ECHT behalen, let maar op!

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>