#Fitgirl in the making, part 12

#Fitgirl in the making, part 12

Dit is voorlopig even de laatste #Fitgirl blogpost want volgende week rond deze tijd zit ik lekker met mijn (luie) kont in het vliegtuig richting Zuid-Afrika!! Dat wordt een maand lang genieten, lekker eten en niet sporten! Niet dat ik zoveel aan sport gedaan heb de afgelopen maand, maar het is toch lekker om daar even mee te kunnen stoppen ; ). In deze voorlopig laatste editie vertel ik hoe ik het thuis trainen heb ervaren en deel ik alvast mijn goede voornemens voor 2015.

Mijn ervaring met thuistraining
Zoals jullie hebben kunnen lezen, heb ik verschillende manieren van thuistraining uitgeprobeerd. Ik heb gebruik gemaakt van YouTube filmpjes, workout apps en speciale trainingswebsites. Het maakte mij eigenlijk niet zoveel uit via welk kanaal ik de trainingen deed. Voor elke manier is wel wat te zeggen. Wat ik nu wel een beetje miste was een trainingsschema. Omdat ik van alles wat uitgeprobeerd heb had ik niet het gevoel dat ik naar iets toe aan het werken was. Ik deed maar wat. Ik vind het wel prettig om een bepaald schema te hebben waar ik me aan vast kan houden, en waarbij ik dan precies weet welke spiergroepen ik die dag kan trainen. Door zo’n schema te volgen worden de oefeningen na verloop van tijd ook steeds zwaarder gemaakt waardoor je progressie maakt en je echt spierkracht en conditie kan opbouwen. Als je bijvoorbeeld 3x per week dezelfde oefeningen doet zonder dat je om de zoveel tijd de oefeningen aanpast en zwaarder maakt zal je uiteindelijk op een bepaald niveau blijven hangen en geen resultaat meer behalen.

Wat ik vaak leuk vind om te doen zijn challenges. Hierbij werk je bijvoorbeeld een maand lang aan een bepaald doel, dit kan bijvoorbeeld een ab challenges zijn waarbij je dan een maand lang allerlei buikspieroefeningen doet om aan het eind van de maand een strakke six pack te hebben..

Ik heb een aantal goede site uitgezocht waarbij ze gebruik maken van challenges;

  • Tone It Up: Dit is een hele leuke site die ik al jaren volg. Hier bieden ze voor elke spiergroep een reeks goede workout video’s aan. Elk seizoen hebben ze een andere challenge. Mijn favoriete serie oefeningen op deze site zijn de Bikini Series! Ooit wil ik deze Bikini Bootcamp eens helemaal meedoen en afronden. Ze beginnen meestal rond het voorjaar met deze challenge, ik heb me in het verleden al meerdere malen aangemeld hiervoor. Natuurlijk heb ik deze nooit helemaal afgemaakt.. Misschien een goed voornemen voor 2015?
    Je kunt je gratis aanmelden om mee te doen aan de challenges die ze op dat moment aanbieden. Je krijgt dan wekelijks een trainingsschema toe gestuurd met alle oefeningen voor die week.
  • Fitgrilcode: Op deze site hebben de Fitgirls een aantal leuke challenges staan! Zo hebben ze bijvoorbeeld een ab, squat, plank, arm of been challenges. Al deze challenges duren 30 dagen. Op de site staan workout video’s en trainingsschema’s die horen bij deze challenges.
  • DailyHiit en Bodyrock.tv; zijn ook goede sites waarbij ze gebruik maken van trainingsseries. Deze heb ik vorige week in mijn blog al besproken, samen met mijn favoriete site voor yogavideo’s.

Tips om goed van start te gaan
Heb jij het goede voornemen om in het nieuwe jaar (meer) te gaan sporten en wil je ook thuis oefeningen gaan doen? Bedenk dan eerst met welk doel je dit wilt gaan doen en zoek daar een passende workout of challenges bij uit. Begin op een niveau dat bij jouw conditie past, zodat je niet gedemotiveerd raakt omdat het te zwaar voor je is en om blessures te voorkomen. Maak gebruik van de aangeboden trainingsschema’s en houd je aan deze schema’s. Ik vind het zelf erg prettig om met schema’s te werken doordat dit zorgt voor een duidelijk overzicht, inclusief de intensiteit en frequentie van de oefening. Dit helpt mij het makkelijker vol te houden.

Mijn goede voornemens
Eind januari kom ik terug uit Zuid-Afrika en in februari wil ik dan beginnen met mijn goede voornemens. Ik ben van plan om me dan in te schrijven bij een sportschool en wil dan vooral krachttraining gaan doen. Daarnaast wil ik mijn gezonde eetpatroon weer goed oppakken! Ik ben namelijk bang dat dit op vakantie lastig gaat worden.. Niet omdat ik helemaal los wil gaan met eten maar omdat het eten daar simpelweg gewoon anders zal zijn dan hier. Natuurlijk ga ik wel mijn best doen om de gezondste keuzes te maken! Dit zal nog wel een uitdaging gaan worden denk ik, met al die stoofpotjes, gehaktschotels, biltong en vetkoek…

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door

Founder van I BELIEVE THE HYPE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>