Kim in Zuid-Afrika #3

05- 1| Vandaag rijden we naar de provincie Kwazulu-Natal waar we 2 nachten zullen verblijven in het Pangola reservaat. Maar eerst gaan we nog even uitgebreid ontbijten en van dit uitzicht genieten.

breakfast with a view

Nadat we afscheid hebben genomen vertrekken we richting Pangola. Tijdens deze 400km lange reis zien we het landschap veranderen van groen en bergachtig naar een droger en platter landschap. En we komen ook nog langs Amsterdam en Ermelo!

De reis gaat voorspoedig en we komen rond 15.00 uur aan in het reservaat. Als we de auto uitstappen krijgen we meteen een klap van de warmte.. pfooee wat is het heet! Niet te doen! Bij de receptie aangekomen wordt ons meteen verteld dat het inderdaad erg warm is vandaag en dat zelfs zij het te warm vinden, het was zo’n 40 graden en er stond geen zuchtje wind.
Nadat we onze koffers in onze lodge gedumpt hebben zijn we dan ook vrijwel direct het zwembad ingedoken en er de rest van de middag niet meer uitgekomen.

Wij verblijven in de Mvubu lodge gelegen op een heuvel met uitzicht over de Pongola rivier waar je de neushoorns en buffels kunt zien drinken! Echt prachtig!

Pangola
De volgende ochtend hebben we een boottocht gepland over de Pongola rivier. Er wordt ons verteld dat we vooral nijlpaarden en krokodillen kunnen zien en als we heeeeel veel mazzel hebben zouden we een kudde olifanten kunnen zien drinken bij de rivier. Wauw dat lijkt me gaaf!

We zien inderdaad krokodillen en nijlpaarden in het water. Ik vind die nijlpaarden zo grappig met die kopjes boven het water uit. Ze hebben van die leuke oortjes! Jammer genoeg duiken ze snel weg onder water als we wat dichterbij komen met de boot.

Als we bijna willen omdraaien om weer terug naar de lodge te varen zien we ineens een onwijs grote kudde olifanten naar het water toe lopen! Yes, wat een mazzel! Even later staan er zo’n 50 olifanten voor onze neus in de rivier te spetteren en te drinken. Er is zelfs een olifant die twee kleine baby olifantjes bij zicht heeft, een tweeling! Zo leuk!

olifanten PangolaOlifanten Pangola Olifanten Pangola

Het was echt geweldig om die beesten zo in het water bezig te zien. Ze dronken water, spetterde zichzelf nat, rolde in de modder en de jonkies speelde en stoeide met elkaar. Ik heb dan ook weer tig foto’s (en filmpjes) gemaakt!

Na de boottocht hangen we nog wat rond bij het zwembad. Eind van de middag hebben we weer een game drive gepland met een ranger. We gaan een deel van de tocht wandelen door de bush op zoek naar neushoorns! Als dat maar goed gaat..

We hebben een hele leuke ranger die heel enthousiast vertelt over alles wat we onderweg tegen komen, we krijgen uitleg over sporen, bomen en zelfs over poep! Heel interessant.
Al vrij snel vinden we een groep neushoorns waar we heel dichtbij kunnen komen met de auto. Normaal gesproken zouden we nu uit moeten stappen om te voet de neushoorns te benaderen maar de wind staat de verkeerde kant op waardoor de neushoorns ons meteen zouden ruiken en het daarom te gevaarlijk zou zijn voor ons. We gaan daarom op zoek naar een andere groep neushoorns wat verderop in de bush zodat we wat meer beschut kunnen lopen.

Hier wil je geen ruzie mee hebben!

Uiteindelijk vinden we een andere groep neushoorns waar de omstandigheden beter zijn om ze te voet op te zoeken. We mogen uitstappen, de ranger pakt zijn geweer en geeft ons aanwijzingen vooral rustig te blijven en geen onverwachte bewegingen te maken of plotseling weg te rennen wanneer je een wild dier tegen komt. Uhh, oke..
Hij vertelt ook dat hij verse sporen ziet die er op wijzen dat er een olifant in de buurt rondloopt en hij verwacht dat er een groep buffels in de buurt is.
Uhh, wat? Ik vind het toch wel heel erg eng eigenlijk! Waar zijn we aan begonnen? Een bushwalk klonk zo leuk maar nu begin ik toch een beetje te twijfelen.. wat als we ineens oog in oog staan met een enorme olifant?! Of een groep levensgevaarlijke buffels?! Ik zet mijn verstand op nul en we vertrouw mijn leven toe aan de ranger.

We volgen de ranger verder de bush in en we lopen nog geen 5 minuten als we ineens oog in oog komen te staan met een grote groep buffels! AAAAHHH, zie je wel, hier was ik dus al bang voor! Oke niet wegrennen, rustig blijven. De ranger vertelt dat we meteen rechtsomkeerd moeten maken en vooral heeel langzaam terug moeten lopen. Ik doe mijn best om zo langzaam mogelijk te lopen, maar het kost moeite!
Gelukkig gaat alles goed en komen we weer veilig en wel bij de auto aan! Oehh, dat was wel even schrikken!! Als de ranger onze angstige gezichten ziet moet hij lachen maar zegt daarna wel dat het te gevaarlijk is om in dit gebied verder te lopen en dat we daarom met de auto weer verder zullen gaan. Ik ben allang blij dat we weer veilig in de auto zitten! Later rijden we nog even door de groep buffels heen die we lopend tegen gekomen zijn.

07-1 | Vandaag is het weer tijd om verder te trekken richting onze eerste bestemming aan de kust: St. Lucia. Ik hou van het strand en ben heel benieuwd hoe de stranden hier zullen zijn!
We rijden in zo’n 3 uur naar St. Lucia waar we rechtstreeks naar het strand toe rijden. Zie hier Cape Vidal, inclusief aapjes.

Cape Vidal DSC_0952DSC_0933Cape Vidal

St. Lucia staat bekend om de vele nijlpaarden die in dit gebied leven. Als we het dorpje binnen rijden zien we veel waarschuwingsborden staan zoals deze.

St. Lucia Hippo

In het centrum van St. Lucia staan veel van deze fruit kraampjes, ziet er goed uit he!

fruit st. lucia

De nijlpaarden komen ‘s avonds als het donker wordt het water uit om gras te eten in het dorpje. Ze staan letterlijk gewoon in de tuinen van de huizen te grazen! Heel bizar! Het is daarom ook best gevaarlijk om ‘s avonds over straat te lopen omdat er een grote kans is dat je dan een paar nijlpaarden tegen het lijf loopt..
Wij wagen het erop en gaan heel dapper ‘s avonds lopend naar het restaurant vanaf ons verblijf, gewapend met een zaklamp. Ik vind het echt doodeng en steeds als ik wat hoor ritselen denk ik dat er een nijlpaard naast me staat..
De heen weg gaat goed en we komen veilig bij het restaurant aan. Op de terugweg lijkt ook alles goed te gaan totdat we de hoek om lopen en rechts van ons 2 nijlpaarden zien staan grazen! Ze staan nog best ver weg hoor, maar ik vind het toch behoorlijk eng! Met een grote boog lopen we erom heen en als we op veilige afstand zijn blijven we toch even staan kijken. Heel grappig om die beesten te zien grazen in een woonwijk!

Verder hebben we in St. Lucia nog het Isimangaliso Wetland park bezocht wat aan het strand grenst en hebben daar een dag en een nachtsafari gedaan waarbij we ‘s nachts hyena’s, een kameleon en een cobra(!) gezien hebben. We hebben ook het verderop gelegen natuurpark Hluhluwe en Imfolozi bezocht waar we ook weer een safari gedaan hebben. Het gaat nooit vervelen! Dit is het oudste natuur reservaat van Zuid-Afrika. Hier nog een paar foto’s om dit alweer veel te lange verhaal mee af te sluiten.

DSC_1013 Hluhluwe Imfolozi

Hyena

Next Post:
Previous Post:
Dit artikel is geschreven door